ARNAU MUNIESA
A una setmana de les eleccions, el Partit Popular veu com les enquestes li pronostiquen
uns resultats al voltant dels divuit escons, en pugna amb el PSC i Esquerra
Republicana per esdevenir la segona força al parlament durant la propera
legislatura. Per Alícia Sánchez-Camacho, però, el repte més important d’aquesta
campanya és assolir el suport suficient per frenar un procés cap a l’Estat
Propi que abocaria Catalunya a la catàstrofe més absoluta. I d’exemples desoladors
no li falten. Combinant el discurs tremendista amb el trauma identitari que
suposaria la secessió, la cap de llista popular s’ha postulat en pro de l’unionisme
com la líder més destacada de la Catalunya que vol ser espanyola.
EL CANDIDAT.- Que Alícia Sánchez-Camacho sigui l’única dona entre els
caps de llista dels partits amb representació parlamentària encapçalant la
candidatura de la formació més conservadora de l’hemicicle català no deixa de
ser una curiositat. Després de guanyar-li les primàries l’any 2008 a Montserrat
Nebrera -que ara ha resultat ser independentista-, Sánchez-Camacho ha sabut recuperar
dins el Partit Popular de Catalunya el caràcter d’espanyolitat de Vidal-Quadras
que Josep Piquè, amb pell de xai, havia interromput en el seu intent fracassat de gir catalanista.
Amb la imatge de mestressa de casa moderna i un look aparatós i provincià, el
maquillatge és l’últim recurs que li queda per esmenar uns trets facials als
quals res no han pogut les múltiples sessions de quiròfan. Parla un català
après amb un accent força acceptable, però és capaç de deixar anar destrosses formals,
lèxiques i sintàctiques com “solsament volem dir-lis quelcom”. El seu to recorda
al de les àvies que expliquen amb passió contes de llops i plagues intentant
alliçonar moralment un públic infantil i innocent. Vestits ajustats, cara tibada, català
forçat. Quan l’aparença s’embolcalla amb tota aquesta artificialitat, costa de
creure’s la persona que hi ha al darrere.
EL DISCURS.- L’argument principal triat per aquesta campanya és el tremendisme sistemàtic –altrament dit
discurs de la por- davant qualsevol proposta o hipòtesi sobre la independència
de Catalunya. Un partit que va acusar el govern de manca d’ètica per l’espot
institucional del 25N no s’està ara d’espantar l’electorat amb arguments dantescs
com la sortida de l’Euro i de la UE, la baixada de les pensions, la invalidació
dels títols universitaris o l’advertència amoral que els funcionaris de la
Catalunya independent ens faran canviar els cognoms d’arrel castellana. La
demagògia acostuma a ser més subtil. Pel que fa a l’encaix d’una Catalunya en el
marc internacional, el PP no mostra cap mena de pudor en demostrar la seva
satisfacció quan des d’òrgans com la Unió Europea se’ns afirma que la nostra
permanència no hi està garantida. Una mostra més que expressions com “la maté
porque era mía” també tenen sentit en
l’àmbit de la política. Aquest discurs de la por s’alterna amb el debat identitari: l’argument més sòlid que
ha trobat el PP per batre l’independentisme és, senzillament, que Catalunya és
espanyola i que molts catalans tenen família arreu de l’Estat. Remenar els
orígens per rebutjar destins. Per acabar de lligar aquestes dues línies de
discurs, els populars han trobat un punt de suport en la incertesa que genera aquest procés. I és que ha quallat entre
l’espanyolisme la idea que els catalans som una societat manipulada per uns mitjans de
comunicació manipulats i un model educatiu adoctrinador que ens
converteix en anyells sense criteri seguint el ramat a la nostra perdició.
Per tant, pobres de nosaltres, el que necessitem abans que el dret a decidir,
és el “dret a saber”. I en aquest sentit, no ho dubteu, el PP i Espanya hi tenen molt a dir.
LA CAMPANYA.- Plantejar aquesta campanya no haurà estat fàcil per l’Alícia
i el seu equip, i encara menys sense disposar del monopoli del vot
espanyolista, perdut amb l’entrada de Ciutadans al Parlament el 2006 i que rebaixa el mínim
d’escons que el PP tenia garantit abans de la irrupció d’Albert Rivera a l'hemicicle. A diferència de Ciutadans, el PP no té legitimitat per atacar el
govern de Mas per la mala gestió i les retallades a causa del trist paper que
Rajoy i el seu gabinet de sicaris fan des de la Moncloa. I tampoc se’l pot
atacar directament –sí que es fa a través de mitjans de comunicació afins i mundans- pels
casos de corrupció, ja que el PP és un niu de gàngsters i corrupteles de primera
categoria. Així doncs, igual que Convergència i Unió però des del bàndol
oposat, als populars no els queda més que l’eix nacional per teixir l’actual
campanya.
Seguint aquesta via, el lema triat es remet al conflicte identitari que
suposa l’independentisme: “Catalunya sí, España también”. Un eslògan bilingüe que conté un missatge inclusiu en contraposició al trencament i l’exclusió social que suposaria l’Estat Propi. Els cartells publicitaris
no tenen misteri: mostren la foto de la candidata –al bottox i al maquillatge s’hi
han d’afegir filtres de Photoshop- davant un fons blanc i neutre que vol denotar
netedat. I el lema, de color blanc sobre el blau del partit, apareix acompanyat
d’una senyera que en mostrar el seu revers interior ens descobreix la
rojigualda, bandera común de todos los españoles. És, molt probablement, el
pitjor cartell de tota la campanya. Els anuncis tampoc són massa lluïts: en un,
el partit ens recorda que durant l’anterior campanya ja havia avisat que hi
hauria acord per celebrar un referèndum d’autodeterminació –acord, ara per ara
inexistent- i aprofita per anar més enllà en les seves advertències: un avi
queixós veu com, en una Catalunya independent, el president Mas ha d’endarrerir
les pensions per falta de liquiditat. En un altre espot, presentat aquesta
mateixa setmana, una veu en off que alterna català i castellà ens presenta un
grup de persones que esmorzen en un mateix bar. El narrador explica les seves lleus
diferències –un és del Barça i un altre de l’Espanyol- i dóna pas a
Sánchez-Camacho, que aixecant el cap del diari, ens recorda allò que a tots
uneix: Espanya.
Com li passa a Pere Navarro, els comentaris que puguin fer altres militants
del seu propi partit a la resta d’Espanya poden ser molt influents el dia de
les eleccions. Que José Ignacio Wert aposti per espanyolitzar els alumnes
catalans o Esperanza Aguirre faci una classe sobre els tres mil anys de la
història d’Espanya no depèn d’Alícia Sánchez-Camacho, però és feina seva saber-ho
gestionar de cara l’electorat català.
La societat catalana, si per alguna cosa no destaca, és per ser homogènia. Es tracta d’una
terra que engloba diferents maneres de fer, de pensar, diferents idiomes,
diferents sensibilitats. El nombre de partits del seu hemicicle així ho
corrobora. Al llarg de la seva història, ha estat terra d’acollida, zona de pas
entre la península i Europa i un port obert a mercats de tot el món. I la
diversitat, sovint, porta al conflicte. El conflicte suposa un xoc d’idees, un
enfrontament. Però també suposa diàleg, relació i debat. Actualment, a
Catalunya, hi convivim set milions i mig de catalans. Molts tenen les arrels
arreu de l’Estat, molts han vingut de fora, i són ben pocs els que són d’ascendència
només catalana. A Catalunya hi ha unionistes, federalistes i independentistes, monàrquics i republicans, franquistes i comunistes, hippis i xenòfobs. El dret a decidir servirà per expressar quin és el denominador
comú que ens uneix a la majoria dels que hi vivim. Però de tot aquest procés el
que està clar, si és que s’acaba duent a terme, és que comptarà amb tothom,
serà inclusiu i construirà les bases d’un país obert i modern. Tots
tranquils, que els cognoms no es tocaran.
Sí company, molt encertat. I ara com a cirereta de la seva campanya en una demostració de joc net, Alicia disposa de l'ajuda inestimable d'Eduardo In, Inda Indapendència, el de parar al Messi por lo civil o por lo criminal.
ResponEliminaQuina barra! Quin Morro!
Victorinox