ARNAU MUNIESA
El 10 de setembre de 1983, un joveníssim Joan Pera apareixia en la primera emissió de Televisió de Catalunya per donar la benvinguda a un públic que de temps ençà reclamava un canal amb programació de qualitat i en català. Des d'aquell mateix dia TV3 es va convertir en un projecte de caire nacional, esdevenint una eina per revifar un catalanisme afeblit per quaranta anys de dictadura franquista. Amb el temps, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), de la qual en formen part Televisió de Catalunya i Catalunya Ràdio, s'ha anat guanyant la fidelitat de sectors ben diversos de la societat, situant la llengua catalana com a referent i convertint-la en un idioma de primera categoria.
El 10 de setembre de 1983, un joveníssim Joan Pera apareixia en la primera emissió de Televisió de Catalunya per donar la benvinguda a un públic que de temps ençà reclamava un canal amb programació de qualitat i en català. Des d'aquell mateix dia TV3 es va convertir en un projecte de caire nacional, esdevenint una eina per revifar un catalanisme afeblit per quaranta anys de dictadura franquista. Amb el temps, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), de la qual en formen part Televisió de Catalunya i Catalunya Ràdio, s'ha anat guanyant la fidelitat de sectors ben diversos de la societat, situant la llengua catalana com a referent i convertint-la en un idioma de primera categoria.
La
CCMA, com a òrgan públic, a part de finançar-se amb els
ingressos de la publicitat que apareix als seus mitjans, rep fons de
les arques de la Generalitat. Però ja fa força temps que el
grupoGodó, grup privat de telecomunicacions propietari de
mitjans com La Vanguardia,
RAC1 i 8TV, intenta fer-se amb la propietat d'aquests beneficis.
Javier Godó, Conde de Godó i president del grup, està fent mans i
mànigues per situar líders els seus mitjans: La Vanguardia sempre
ha estat un diari de referència i RAC1 ha guanyat l'audiència
nacionalista que els darrers anys ha perdut una Catalunya Ràdio en
hores baixes. La llaga al dit petit del peu del Conde és 8TV.
Cal més que una bona empenta per fer competitiva una televisió que basa la seva
graella en Walker Texas Ranger i películes de sèrie B. El recent
fitxatge de Josep Cuní pot ser un bon primer pas.
La
qüestió és que durant el segon tripartit el Conde
-no
em negaran que els elements semblen extrets d'una novel·la de
terror- va adreçar-se a Joan Puigcercós demanant-li la retirada de
la publicitat de Catalunya Ràdio amb l'argument que, tractant-se
d'un mitjà públic, ja en tenia prou nodrint-se de les aportacions
del contribuent en forma d'impostos i que, per tant, no necessitava
d'anunciants. És a dir, el Conde
reclamava un tall de pastís més gran del que disposava en aquells
moments. Puigcercós va contestar les reiterades demandes d'aquest
grup al·legant que no tenia competències en aquest àmbit ni
necessitat de moure fitxa al respecte. Però tot va canviar amb el
triomf de CiU a finals de 2010 i l'arribada d'Artur Mas a la
presidència de la Generalitat, després del tracte de favor que els
mitjans del Conde
havien
prestat a la seva candidatura. Un cop al poder, el nou govern
dels millors
només havia de tornar les ajudes, però trobant-se en majoria
casi-absoluta, necessitava una parella de ball per pactar els
pressupostos. I en aquest tema, el PP no va necessitar ni que els
anessin a buscar. Veient la ocasió com la oportunitat definitiva de
tombar una televisió independent i, segons la dreta, promotora del
nacionalisme català separatista; la firma dels populars no es va
fer esperar. Així doncs, immersos en un context de crisi i amb la
llagrimeta del no tenir-ne més remei, fa pocs dies es va aprovar la
nova llei de la CCMA començant, de moment, per la retirada de la
publicitat de Catalunya Ràdio. Tocats de mort.
Per
TV3, la retallada d'un 30% dels pressupostos suposa haver de
renunciar a diferents ofertes de la seva programació, com el Banda
Ampla
o la Lliga de Futbol Professional -posats a sacrificar, podrien
petar-se també la Fòrmula1- però una retirada total de publicitat
com la que haurà d'afrontar Catalunya Radio podria voler dir l'adéu
a altres espais de gran audiència i interès nacional com, per
exemple, l'APM?
o el Polònia, que de ben segur no seria tan ben rebut. I aquest
buit
que deixin,
qui l'omplirà? Un altre vuit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada